نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع)
سرخط خبرها

شعار یاران امام‌مهدی (عج) در عصر ظهور

  • کد خبر: ۲۱۳۲۵۳
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
  • ۱
شعار یاران امام‌مهدی (عج) در عصر ظهور
شعار اصحاب امام‌زمان (عج) در عصر ظهور «یالثارات‌الحسین (ع)» خواهد بود.

شعار یاران امام‌مهدی (عج) چیست؟ امامان پاسخ این پرسش را داده‌اند. شعار اصحاب امام‌زمان (عج) در عصر ظهور «یالثارات‌الحسین (ع)» خواهد بود. این جمله در تاریخ شیعه، شعار خون‌خواهان امام‌حسین (ع) بوده است. نخستین‌بار این شعار پس از شهادت امام‌حسین (ع) در قیام توابین به رهبری سلیمان‌بن‌صرد خزاعی به‌کار رفت. سپس در قیام مقدس و ارزشمند مختاربن‌ابی‌عبید ثقفی استفاده شد. این شعار برای اعلام آغاز قیام و جنبش دوستداران اهل‌بیت (ع) در خون‌خواهی شهیدان کربلا مطرح می‌شده است. در احادیث از این شعار برای یاران، ولی عصر (عج) در عصر ظهور یاد شده است.

شعار فرشتگان در عصر ظهور

امام‌رضا (ع) به ریان‌بن‌شبیب درباره شهادت امام‌حسین (ع) فرمودند: «و لقد نزل الی الارض من الملائکه اربعه آلاف لنصره فوجدوه قد قتل فهم عند قبره شعث غبر الی ان یقوم القائم فیکونون من انصاره و شعارهم یا لثارات الحسین (ع)»؛ همانا ۴ هزار نفر از فرشتگان برای یاری امام‌حسین (ع) به زمین آمدند، پس امام را شهیدشده یافتند. آنان ژولیده و پریشان‌موی و چهره‌غبارآلود نزد قبر امام‌حسین (ع) خواهند بود تا زمانی که قائم آل‌محمد (عج) قیام کند.

پس، از یاران قائم (عج) هستند و شعار آنان یالثارات‌الحسین (ع) است». مطابق این حدیث رضوی، شعار فرشتگان یاور مهدی (عج) در عصر ظهور، یالثارات‌الحسین (ع) خواهد بود. (أمالی شیخ‌صدوق، مجلس بیست‌و‌هفتم، ص‌۱۳۰ * عیون اخبارالرضا (ع) شیخ‌صدوق، ج یک، ص‌۲۹۹ * تسلیه‌المجالس و زینه‌المجالس، ج‌۲، ص‌۴۴۶ * بحارالانوار، ج‌۴۴، ص ۲۸۶ و ج ۱۰۱، ص ۱۰۳ * عوالم‌العلوم‌والمعارف و الاحوال من‌الآیات و الآخبار و الاقوال مستدرک سیده النساء الی الامام‌الجواد (ع)، ج‌۱۷، ص‌۵۳۹).

شعار اصحاب امام‌مهدی (عج) در عصر ظهور

شعار یاوران و همراهان امام‌زمان (عج) در زمان قیام ایشان، نیز یالثارات‌الحسین (ع) است. فضیل‌بن‌یسار گفته است: «امام‌صادق (ع) اوصاف اصحاب، ولی عصر را ذکر کردند و درباره شعار آنان فرمودند: شعارهم یالثارات‌الحسین (ع)؛ شعارشان، یالثارات‌الحسین (ع) است».

سرور اهل الایمان فی علامات ظهور صاحب‌الزمان عجل‌ا... تعالی‌فرجه‌الشریف، ص‌۹۷ * بحارالانوار، ج ۵۵، ص‌۳۰۸ * مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل محدث نوری، ج‌۱۱، ص‌۱۱۴ * سفینه‌البحار و مدینه‌الحکم و الآثار حاج‌شیخ‌عباس قمی، ج‌۵، ص‌۴۵).
براساس این دو حدیث، شعار آسمانیان و زمینیانِ مهدی‌یاور در آخرالزمان در عصر ظهور امام‌مهدی (ع)، یالثارات‌الحسین (ع) است.

مفهوم یا لثارات‌الحسین (ع)

این شعار درس‌ها و پیام‌هایی دارد. ثار از ماده «ث اُ ر» است که همزه آن به الف تبدیل شده است. ثار به معنای خون‌خواهی و طلب خون مقتول و آمادگی برای کشتن قاتل با هدف انتقام خون مقتول است. حرف لام در «لثارات»، لام استغاثه و طلب کمک است که بر سر کلمات می‌آید. معنای این شعار مهدی‌یاوران، این است که‌ای کسانی که اهل خون‌خواهی امام‌حسین (ع) هستید! کجایند خوان‌خواهان حسین (ع)؟‌ای خوان‌خواهان حسین (ع)، به‌پاخیزید!

شعار گفته‌شده، نمایانگر این حقیقت است که حق و باطل در طول تاریخ زندگی بشر و همچنین در عصر ظهور دربرابر هم قرار دارند. همان‌طور که امویان در برابر امام‌حسین (ع) قرار داشتند، جریان باطل اموی در عصر ظهور نیز در مقابل امام عصر خواهد بود. امام‌حسین (ع) راهنمای حق‌طلبان و آزادگان در طول تاریخ تا روز قیامت است، حتی در عصر قیام امام‌مهدی (عج) نیز حرکت بزرگ قائم آل‌محمد (عج) در استمرار راه سیدالشهدا (ع) است.

امام‌مهدی (عج) که در سراسر جهان عدالت را برپا می‌سازد، انتقام خون مظلومان جهان را از ظالمان خواهد گرفت. شعار به معنای علامت، نشانه، راه، رسم، روش و پرچم است؛ نشانه‌ای مخصوص که گروهی از مردم به‌وسیله آن یکدیگر را می‌شناسند. نشانه مهدی‌یاوران در عصر ظهور، شعار یالثارات‌الحسین (ع) است که هم این شعار را فریاد می‌زنند و هم روی پرچم‌های آنان نوشته خواهد شد.

یاران امام مهدی (عج)، عاشورایی و پیرو مکتب اباعبدا... الحسین (ع) هستند و ارزش‌ها و آرمان‌های حسینی دارند. لازم است منتظران ظهور امام‌زمان (عج) با راه و سیره امام‌حسین (ع)، آشنا و در عمل حسینی باشند تا در شمار اصحاب امام‌زمان با شعار یالثارات‌الحسین (ع) قرار بگیرند. آمادگی برای خون‌خواهی امام‌حسین (ع) و شهیدان کربلا، نیازمند شناخت عقاید و اخلاق و سیره امام و گفتار و رفتار امام و پیروی از آن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
0
0
حکومت معاویه (که کاتب وحی بود) و یزید بمراتب از حکومت ایران بهتر بودند که دین را ابزار قدرت ضد دینی وسرکوب کرده و اینکه انها پایبند دین نبوده اند تنها یک ادعا از سوی دشمنان انها یعنی شیعیان است. بفرض محال که انها پایبند دین نبودند، حداقل مانند حکومت خونخوار و غارتگر ایران به مردم ظلم نکردند که ثروتهای ملی را صرف اسارت مردم میکند و جز پادر تحمیلی خاص ایرانی، پایبند شرع و قانون نیست و جامعه را فاسد کرده. قیام امام حسین نه بواسطه کمرنگ شدن دین بلکه دقیقا باهدف سرنگونی یزید و تصرف خلافت بود و اگر پیروز میشد قطعا یزید را میکشت اما موفق نشد و به قاعده حاکم بر عالم سیاست و حکومت انزمان گرفتار شد. حکومت ایران نه اسلامی بلکه قدرتگرایی با الگوگیری از حادثه کربلاست که کشتن و کشته شدن تا رسیدن به هدف را سرلوحه کار قرار داده.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->